Belangrijkste uitdagingen

Soms komt de vraag in je op, ben ik nou van nature zo chaotisch, of is dat ontstaan in de loop der jaren met alle ballen die je in de lucht aan het jongleren bent. Omdat er steeds meer bekend wordt over stoornissen bij volwassenen, zoals ad(h)d, en ik zelf het add stempel heb gekregen ben ik op onderzoek uitgegaan. Zelf ben ik van mening dat iedereen zich zal herkennen in een of meerdere punten die bij verschillende stoornissen horen. Voor adhd en add zijn dat er wel een aantal die voor veel mensen van toepassing zijn. Daar hoef je geen stempel voor te hebben, maar dat wil niet zeggen dat je daar wat mee zou kunnen doen om het voor jezelf makkelijker te maken. De belangrijkste uitdagingen op een rijtje.

Uitstelgedrag

De post die opstapelt, dat abonnement wat nog moet worden opgezegd waar je al een half jaar geen gebruik van maakt maar wel voor betaald, de badkamer schoonmaken, de kast uitmesten van jezelf, nodig aan je sociale contacten werken. Uitstelgedrag kost veel energie, want je weet dat je nog een waslijst hebt aan dingen waar je liever met een boog omheen loopt want je hebt al zoveel te doen. Met het gevolg dat je je schuldig voelt, teleurgesteld bent in jezelf en zelfs een laag zelfbeeld kan oplopen.

Concentratieproblemen

Als je al aan die taken begint waar je als een berg tegen op ziet blijkt het nog heel lastig om de focus te houden bij wat je aan het doen bent. Het kan zijn dat je jezelf overvraagt. Is je taak wel behapbaar? Hoe groot is het to do lijstje waar je mee bezig bent? Hoe reëel is dat lijstje. Het is niet zo omdat je collega of buurvrouw alles sneller lijkt te kunnen doen en alles voor elkaar lijkt te hebben dat dat voor jou ook zo gaat. Vergelijk jezelf niet met een ander, jouw talenten liggen waarschijnlijk op een ander vlak. Deel je taak op in stukjes, meerdere stukjes op een dag, of misschien zelfs elke dag een stukje.

Stel niet te  hoge eisen aan jezelf, maar stel het niet uit. Bedenk een manier waarop het wel gaat.

Hyperactief ?

Als je het met anderen over ADHD of ADD hebt en je weet niet zo goed wat het inhoudt denken mensen al snel: “maar ik ben toch niet hyperactief?”. Over ADD is vaak nog minder bekend. Mensen met ADD hebben volgens anderen een grote dromerigheid en afwezigheid over zich. Dat kan ook zeker zo zijn. Het is zelfs mogelijk om de combinatie ADHD en ADD te hebben. Vaak is het dan zo als er leuke of juist spannende dingen gebeuren dat toch die extra beweeglijkheid terugkomt. Bij volwassenen uit zich dat net even anders dan bij kinderen. Volwassenen gaan bijvoorbeeld met hun vingers trommelen op tafel, met hun voeten wiebelen in plaats van het gebruikelijke gestuiter. Dat is iets ingetoomd. Volwassenen met ADHD of ADD hebben ook inmiddels allerlei trucjes of handigheidjes om beter met hun uitdagingen om te gaan. Maar ze zijn er wel degelijk! Bij hyperactiviteit wordt er soms gebruik gemaakt van fidgets, zoals een tangle, stressballetje of een fidget spinner

Fidget
voorbeeld







Chaotisch

Vergeetachtig, dingen kwijtraken, besef van tijd is minder aanwezig, wel snel kunnen schakelen (flexibel) en geen stress krijgen van een rommelige werkomgeving. Ook chaos ontstaat mede door een gebrek aan focus. Je weet niet meer wat je nou eigenlijk aan het doen was. Je was toch niet voor niks naar de trapkast gelopen? O ja, ik ging de stofzuiger pakken. Hé, daar ligt nog post, even opruimen. Getver bij mijn bureau staat nog een vieze beker met oude thee, even naar het aanrecht brengen. Hé, de vaatwasser is klaar. Even uitruimen nu ik er toch ben. Verdorie, vaatwasmiddel op. Op het boodschappenlijstje. Zo laat al? Nou dan ga ik maar even boodschappen doen voordat het lekkere brood op is. Voor je het weet is de dag voorbij en is je plan om de benedenverdieping nou eens goed te stofzuigen en te dweilen van de baan. De kinderen komen alweer bijna uit school, dan heeft het toch geen zin. BALEN!!! Zo heeft je chaos dus geleid tot uitstelgedrag.

Overzicht kwijt

Heb je alles nog op een rijtje?








Op een gegeven moment loop je vast. Een brief van een incassobureau, afspraken vergeten en alles wat je nog moet doen van jezelf slokt je helemaal op. Je hebt geen energie meer, voelt je continu opgejaagd en je hebt totaal geen idee meer waar je moet beginnen in het oerwoud van takenlijstjes en weet niet anders dan maar doorgaan met wat je altijd doet. Langzaamaan verander je in een slaaf van je eigen leven. Dat kan niet de bedoeling zijn. Je realiseert je dat je het anders moet gaan aanpakken, maar alles wat je tot nu toe hebt geprobeerd is op niks uitgedraaid. Hoe zou je het in vredesnaam aan kunnen pakken, de chaos uit je hoofd bannen en weer wat rust in je leven te creëren.

Chaos komt vaak op meerdere vlakken terug. Op je werk, thuis, maar vooral in je hoofd. En dat kan knap lastig zijn. Gelukkig wordt er steeds meer over bekend. De informatie die ik vind en leer deel ik graag met je.

Er zijn nog veel meer kenmerken die passen bij AD(H)D, of bij chaos in je hoofd. Zoals overprikkeling, slaapproblemen etc. Meer informatie vind je op de website. Heb je vragen, stel ze gerust! Dat kan via het contactformulier of de chat. Daar ben ik niet altijd direct aanwezig, maar ik zal altijd proberen binnen 24 uur te reageren.

Vind je het interessant om wat meer te leren over chaos en hoe je wél opnieuw kan beginnen? Op www.chaosuitjehoofd.nl vind je tips en trics. Maar natuurlijk kunnen we ook gewoon eens afspreken voor een gratis inzichtsessie, telefonisch of via zoom (videobellen)

Je kunt je natuurlijk ook in eerste instantie inschrijven op de nieuwsbrief. Op die manier doe je ook al veel ideeën op en blijf je op de hoogte van de lopende aanbiedingen. En als extraatje ontvang je GRATIS mijn plan de campagne, om op een slimme manier overzicht in je huis terug te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *