Input = wat je er in stopt Overload = teveel

Input = wat je er in stopt Overload = teveel

De tekst last van input overload gebruikte ik zelf op een gegeven moment heel veel. Met vier kinderen, waarvan één ernstig ziek thuis, de ander met adhd en de zorgen om zijn grote zus en een tweeling van amper een jaar oud had ik daar nogal eens last van. Nou ja last, ja. Toch wel. Hoe lief mijn kids me stuk voor stuk ook zijn, als mijn man thuis kwam nam ik een half uurtje om bij te komen op zolder achter de computer.

De tijden zijn veranderd, er komt steeds meer ruimte voor mezelf en ik merk dat ik de term input overload niet zo vaak meer gebruik. Is het dan helemaal weg? Nee hoor. Ik kan er beter mee omgaan, al die input. Sommige input weiger ik ook regelmatig, dat scheelt 🙂

Hoe kom je aan die input

Alle input die we tegenwoordig krijgen, via je telefoon, social media, werk, collega’s, privé, hobby, sport, familie die ook te maken heeft met al die input en daarin ook graag jouw hulp willen.

FOMO

Je merkt al snel als je te maken hebt met een overload. Je loopt een kamer in om iets te pakken, maar weet niet meer wat. Je loopt terug met het idee van we proberen het opnieuw, maar teruggekomen in de kamer weet je het eigenlijk weer niet. Je hoofd zit te vol met prikkels. Dat kan zijn door informatie, de hele dag door via de radio, tv en digitale wereld. Het kan zelfs leiden tot FOMO (Fear Of Missing Out) het letterlijk bang zijn om zaken die wel eens belangrijk zouden kunnen zijn te missen.

Je hersenen hebben heel wat prikkels te verwerken.

Informatieverslaafd

Je zou bijna kunnen zeggen dat je informatieverslaafd kunt raken. Voor mijn blog kwam ik op een heel interessant filmpje van de Universiteit van Vlaanderen, waarin dit heel duidelijk word uitgelegd. Het lijkt wel bijna onmogelijk om te stoppen met al de informatie tot je te nemen. Het schijnt zelfs te zorgen voor een dopamineverhoging, wat je gelukshormoon is. Dus daar wil je graag zoveel mogelijk van. Maar helaas, daar kan dus onder andere chaos door ontstaan.

Wat zorgt nou voor die overload?

Daarbij komt nog het feit dat je hersenen dit niet allemaal kunnen verwerken. Het is ook daarom dat je bijvoorbeeld als je iets aan het leren bent, je dat beter in blokjes kunt doen. Of als je je huis wil verlossen van de chaos, dat je dat beter in kleine stapjes kunt doen dan meteen een hele keuken leeghalen, schoonmaken en niet meer weten waar je met al die spullen naartoe moet. Op zo’n moment zijn alle spullen uit je keuken de dingen die voor overload zorgen.

Compleet is je chaos!

Ook hebben we eigenlijk te weinig tijd om alle informatie te verwerken. Je rent van het ene project van je to do lijst naar de andere, van afspraak naar afspraak, van kids uit school halen naar de sportclub. Als je daar geen pauze tussen hebt, gooi je alles wat in je hoofd zit door elkaar. En compleet is je chaos. Het kost enorm veel energie, is eigenlijk niet te doen. Hoe organiseer je het zo, dat je de zaken wat meer gestructureerd kan verwerken.

Hoe pak je dit nu aan?

Tip 1

Doordat vooral vrouwen het idee hebben dat we kunnen multitasken, kunnen we steeds lastiger hoofd- en bijzaken scheiden. Vaak zijn we wel met een hoofdzaak bezig, maar komen er veel dingen voorbij waar je dan ook nog even mee bezig bent. Een goed idee is om je toe te leggen op één taak, daar volledig op te focussen tot de taak klaar is. Nog een goed plan is om ook je telefoon even aan de kant leggen of zelfs op vliegtuigstand te zetten.

Tip 2

Een hele fijne app die je wel kan gebruiken, is Nights Keeper. Bij deze app kan je selecteren voor welke nummers je nog wel beschikbaar bent. Op die manier is het excuus ja, maar die en die moet mij wel kunnen bereiken verholpen, want dat kan je gewoon instellen. Misschien wel handig om te bedenken waarom je wil dat je voor die persoon bereikbaar wil zijn. Als dat is om gezellig te kletsen kan je beter gewoon afspreken van goh, leuk om je te spreken vandaag, maar ik ben pas vanaf dit moment bereikbaar.

Tip 3

Zorg dat je de ruimte waarin je aan de slag gaat, of dat nou op je werk is, of thuis noem maar op, afgestemd is op je taak. Als je gaat opruimen en schoonmaken is het handig om bijvoorbeeld de badkamer te kiezen (mijn minst favoriete klus) neem dan een vuilniszak mee, een emmer met sop, een natte doek, een droge doek, zelfs misschien wel nieuwe wc-rollen. Op die manier ben je efficiënt bezig. En ja, ik durf zelfs zo ver te gaan door te zeggen joh, maak een kort lijstje van benodigde spullen tot je het echt goed in je hoofd hebt en niet meer misgrijpt. Of maak een badkamerkit.

Ken je nog het spelletje, ik ga op reis en ik neem mee? Die kan je dus heel mooi ombuigen naar ik ga … doen en ik heb daar … voor nodig. Hardop denken gaat je echt op weg helpen.

Kom je er dan nog niet uit? Je weet me te vinden hè?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.