Uitdaging

Waar het normaal al een uitdaging kan zijn om de drie R’en in acht te nemen, vraagt deze tijd helemaal wat van ons. Van ons allemaal. Of je nou alleen woont, met partner of met een gezin, het kan zeker als je normaal al wat chaotisch aangelegd lijkt te zijn een enorm aanpassingsvermogen en flexibiliteit.

Goochelen

Zoals je ziet is de afgelopen week mijn bureau ontploft, om maar een heel klein voorbeeld te noemen. Maar daar begint het vaak mee. Aan het goochelen met werk als freelancer, genoeg rust vanwege astmaklachten, kinderen ondersteunen met schoolwerk (een thuisjuf wil ik mezelf echt niet noemen), kinderen die ziek zijn waardoor manlief ergens anders slaapt om maar aan het werk te kunnen blijven. Resultaat: dit bureau.

Wat verzamel ik allemaal?

Dit bureau weerspiegelt mijn brein. Zoveel dingen die ineens anders gaan zorgen ervoor dat ik met teveel dingen tegelijk bezig wil zijn. Ik ben het boek Focus aan het lezen, van Mark Tichelaar, daaronder ligt post van de bank, daaronder info van mijn businesscoach Veronique Prins, post-its die ik graag gebruik maar eigenlijk niet goed blijven plakken (geen originele dus duidelijk) Ik gooi ze ook direct weg. Bekijk het. Irritant 🙂

Er stond eerst studieboek, maar studieboel dekt meer de lading

Verder mijn studieboel voor Psychosociaal Counselor, nog maar drie hoofdstukken die ik donderdag af had willen hebben maar niet is gelukt door… van alles. Mijn agenda, die leegloopt omdat ik even op zoek moet naar een manier van online coachen, wat ik eigenlijk niet wilde omdat ik een mensenmens ben en dacht dat niet op afstand te kunnen maar ach, valt best mee.

Een stapel flashcards met samenvattingen voor de hoofdstukken waar ik hoop voor de zomervakantie examen voor te kunnen doen. Maar ook dat is onduidelijk. En nog een stapel aantekeningen.

Help! Structuur nodig!

Dat dus. En dat is alleen nog maar mijn bureau. Dus, ook voor mij zo spoedig mogelijk op naar een nieuwe dagindeling. De ochtenden, die ik altijd graag werk, zal ik nu gaan besteden aan de kinderen. Een weekmenu maken is handig voor de boodschappen, je wil nu echt zo min mogelijk in die supermarkten zijn en de mensen daar zo min mogelijk belasten. Behoefte aan een frisse neus kan ook door een ommetje te maken. Ja, een ommetje, hoeft heus niet meteen vijf kilometer te zijn haha!

Bekentenis

Overdrijven helpt soms ook bij uitstelgedrag trouwens, weet je dat? Ik ging wel eens langer hardlopen omdat ik geen zin had om whatever wat ik MOET doen daarna te doen.

Waar krijg je last van zonder dagstructuur?

Klachten die je kunt oplopen bij een gebrekkige dagstructuur:

  • ’s nachts niet kunnen slapen
  • biologische klok gaat in de war, overdag bekaf en ’s nachts actiever dan anders
  • Je bent het overzicht kwijt
  • Je ervaart een gebrek aan voldoening aan het eind van de dag. Of misschien zelfs de hele dag.
  • Je schuift zoveel mogelijk voor je uit.

Tips

Tips om een dagstructuur op te bouwen als je bovenstaande klachten hebt, of ze wil voorkomen:

  1. Stel doelen
  2. Hoe haalbaar zijn je doelen, beschrijf ze met tussenstappen
  3. Maak een planning, zet de reminders in je telefoon en ga ervoor!
  4. Evalueer wekelijks, of als je het prettig vind, dagelijks of het gelukt is om aan je doel te werken
  5. Be proud! Wees trots op jezelf als je een doel hebt gehaald!
Wees trots op jezelf als je een doel bereikt hebt, hoe klein ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *